PayEx logo

Tervetuloa asiakaspalveluun

Valitse kategoria

Vastauksia kysymyksiin huomautus- ja perintäkirjeistä.

Vastauksia kysymyksiin huomautus- ja perintäkirjeistä.

Mitä tietoja tarvitsette kun otan yhteyttä?

Otitpa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse, pyydämme sinua ilmoittamaan meille lähettämämme kirjeen asianumeron tai laskun numeron.

Mitä jos en pysty maksamaan saamaani laskua?

Sinun kannattaa ottaa viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme ja neuvotella saatavan maksuaikataulusta. Yleensä saatavan eräpäivää voidaan siirtää maksimissaan 14 päivää.

Onko laskua mahdollista maksaa erissä?

Yleensä saatavalle on mahdollista sopia maksusuunnitelma asiakaspalvelumme kanssa. Mitä aikaisemmassa vaiheessa otat yhteyttä sopiaksesi maksuaikataulusta, sitä varmemmin voimme sopia kanssasi maksusuunnitelmasta.

Mikäli et kykene noudattamaan sovittua maksuaikataulua, kannattaa sinun ottaa viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme ja tarkistaa, voidaanko maksusuunnitelmaan tehdä muutoksia.

Mitä ovat perintäkulut?

Perintäkulut ovat velkojalle saatavan perinnästä aiheutuneita kustannuksia, jotka velallinen on lain mukaan velvollinen korvaamaan velkojalle riippumatta siitä, periikö velkaa velkoja itse vai perintätoimisto velkojan puolesta.

Perintätoimistolle syntyy kuluja muun muassa perintätoimeksiantojen rekisteröinnistä, asiakastietojen tarkistuksesta, perintäkirjeiden lähettämisestä, asiakaspalvelusta, maksujen valvonnasta ja käsittelystä sekä raportoinnista.

 

Perintäkulujen määrä kasvaa yleisesti saatavan perinnän edetessä, joten maksu tai maksuaikataulusta sopiminen kannattaa hoitaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Aiheutuuko perinnästä maksuhäiriömerkintä luottotietoihini?

Perintätoimiston lähettämästä maksuvaatimuksesta ei vielä aiheudu merkintää luottotietoihisi. Maksuhäiriömerkintä voi aiheutua vasta, kun saatavaa on peritty oikeusteitse.

Poikkeuksena tähän ovat kulutusluotot, joista velkoja voi ilmoittaa maksuhäiriön luottotietoihisi, mikäli maksu on myöhässä yli 60 päivää.

 

Yritysperinnässä maksuhäiriömerkintä aiheutuu yksityisoikeudellisen tratan protestoinnin

Mitä tapahtuu, jos en maksa saamiani perintäkirjeitä?

llöin velkoja voi ryhtyä perimään saatavaa oikeusteitse. Saatavasta jätetään haastehakemus käräjäoikeudelle, joka antaa haasteen tiedoksesi. Käräjäoikeus ratkaisee asian useimmiten velkomustuomiolla, josta aiheutuu maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.

Haastehakemuksessa maksettavaksesi vaaditaan perintäkulujen lisäksi myös oikeudenkäyntikulut.

Käräjäoikeuden antama tuomio siirretään useimmiten ulosottoviranomaisen perittäväksi.

Mikäli olet saanut haasteen tiedoksesi ja haluat maksaa saatavan, kannattaa sinun ottaa välittömästi yhteyttä asiakaspalveluumme. Asia on mahdollista hoitaa kuntoon maksamalla saatava ennen käräjäoikeuden ratkaisua.

Haluan reklamoida

Mikäli katsot että et ole maksuvelvollinen tai saatavaan liittyy muita epäselvyyksiä, tulee sinun lähettää meille reklamaatio saamasi kirjeen eräpäivään mennessä. Reklamaation voit toimittaa postitse tai sähköpostitse. Reklamaatiosta tulee käydä ilmi reklamaation perusteet sekä kirjeessämme mainittu asianumero tai laskun numero.

Mikä on tratta?

Tratta on julkisuusuhkainen maksukehotus, jota käytetään vain yrityssaatavien perinnässä. Tratan lähettämisen yhteydessä ilmoitamme luottotietorekisterin ylläpitäjälle maksuviiveestä, joka tallennetaan yrityksen luottotietoihin maksutapaa kuvaavaan tilastoon.

 

Mikäli lähettämäämme trattaa ei makseta viimeistään eräpäivänä, voimme protestoida tratan. Tratan protestoinnista aiheutuu maksuhäiriömerkintä yrityksen luottotietoihin ja lisäksi se voidaan julkaista esimerkiksi Kauppalehden protestilistalla.

S-posti

Jos sähköpostitse on helpompi asioida, lähetä meille sähköpostia.

Puhelin

Voit soittaa meille asiakaspalveluumme arkisin klo. 8-16

0206 90 123